» Jaarboeken "Oud Andijk"
» 2004
» pagina 33
Guus van Gelder
De aanleg en totstandkoming mag een stukje historie genoemd worden.
Naar aanleiding van de laatst genoteerde punten uit de Raadsnotulen van de Andijker Gemeenteraad lijkt het
ons wel aardig. maar ook nuttig, om de gang van zaken, die hebben geleid tot die, thans niet meer weg te
denken, belangrijke weg tussen Andijk en De Streek, te omschrijven.
Het zal kort voor de oorlog, in 1940 geweest zijn, dat het werk een aanvang nam. Zoals uit de raadshandelingen
al duidelijk werd het zeer vele grondwerk alles in Werkverschaffingsverband uitgevoerd. Dat betekende dat
werklozen werden ingezet die voor een minimaal loontje aan de slag moesten.
Deze mensen kwamen in eerste instantie uit Andijk en Grootebroek, maar ook kwam er dagelijks zo'n honderd
man uit Amsterdam. Die stapten 's morgens bij station Bovenkarspel uit en gingen op oude gammele fietsen
naar de werkput en in de namiddag ging dat terug. Alhoewel het werk natuurlijk zeer traag verliep, alles
moest met de schop gebeuren, ontstond er toch een modderpadje waarlangs men zich verplaatste.
Bleven natuurlijk de dwarse sloten, zoals bv. de Kadijksloot, nog over. Die werden voorzien van houten
noodbruggetjes waar je net aan overheen kon fietsen.
Het was de Andijker schooljeugd, die dagelijks naar Enkhuizen ging, niet ontgaan dat er, hoe gebrekkig dan
ook, een korter schoolpad was ontstaan. Daar hebben velen enkele jaren gebruik van gemaakt. Vooral als het
nat was, zeker geen pretje, maar het scheelde een stuk. Voor zover ons bekend is heeft het werk in de
oorlogsjaren geduurd tot het moment van de algehele spoorwegstaking. Toen de bevrijding daar was lag het
werk in ieder geval al enige tijd stil. Men heeft toen toch vrij snel het werk weer hervat, daar kwamen
echter wel moderne middelen aan te pas. Toch heeft het nog 5 jaar geduurd eer op 17 juni 1950 de nieuwe
verbinding Andijk-Grootebroek door de toenmalige Commissaris der Koningin werd geopend. Dat de weg op
Andijker grondgebied "Dijkgraaf Grootweg" heet, maar halverwege een andere naam krijgt.
"Esdoornlaan" illustreert nog steeds dat er tussen beide gemeenten in die voorafgaande jaren niet
zo spontaan samengewerkt is.